PENGUMPULAN DATA
Pengenalan
* Ada pelbagai teknik pengumpulan data.
* Walaupun menggunakan pelbagai teknik yang baik, ia tetap tidak menjanjikan kualiti dapatan kajian.
* Penyelidikan tidak akan menjadi kecuali ianya dilakukan dengan sempurna.
* Sehubungan itu usaha untuk memastikan kualiti yang tinggi dalam penyelidikan perlu dipelajari dengan gigih.
3 SeBaB PeRLu CaPai KuALiTi TiNggi
#Tanggungjawab kepada pelajar.
#Keperluan kepada kecekapan diri dan orang lain.
#Keperluan untuk membuat tindakan dan berusaha kepada perkara manfaat ( menambah ilmu pengetahuan ) dengan melakukan penyelidikan tindakan.
KriTeRiA KuALiTi
- Serupa dengan kriteria jenis penyelidikan lain.
- 2 rukun sains dalam senarai penyelidik dalam kriteria kualiti ialah KESAHAN dan KEBOLEHPERCAYAAN.
- Kedua2 konsep ini kritikal kepada kualiti penyelidikan tindakan.
KESAHAN
- Merujuk kepada kebenaran data.
- Dengan mengetahui sama ada data sebenarnya mengukur atau mencerminkan fenomena kursus yang dikaji.
KEBOLEHPERCAYAAN
- Berkaitan dengan ketetapan data.
- Masalah kebolehpercayaan dalam pendidikan selalu berlaku apabila data diambil dari sampel yang terlalu kecil.
- Sehubungan dengan itu, untuk penambahbaikan kepada data tersebut pengkaji perlu selalu bertanya :
- adakah maklumat ini merupakan perwakilan tepat dan realiti?
- bolehkah saya fikir sekarang sebab untuk syak kepada ketetapan data?
5 TaHaP PeNyELiDiKaN
TAHAP 1 : MENGENALPASTI MASALAH
TAHAP 2 : PERANCANGAN TINDAKAN
TAHAP 3 : MENGUMPUL DATA
TAHAP 4 : ANALISIS DATA
TAHAP 5 : PERANCANGAN UNTUK TINDAKAN SETERUSNYA
MENGUMPUL DATA
- Apakah jenis data yang perlu kita kumpul untuk menjawab persoalan kajian?.
- Bagaimana kita hendak memastikan terdapat pelbagai perspektif?.
ALAT PENGUMPULAN DATA
- Pemerhatian (video tape) / senarai semak
- Nota guru dan komen
- Kerja pelajar
- Refleksi pelajar
- Jurnal pelajar
- Ujian
- Tinjauan soal selidik
- Temuduga (audio tape)
TuGaSaN
Kemaskini proposal yang telah dibuat sebelum ini khususnya dibahagian pengumpulan data.
No comments:
Post a Comment